Hatékony edzés Apple Watch órával

Hogyan gyúrj a kockás hasizomra okosóráddal? Most megmutatjuk, hogyan használhatod az Apple Watch-od sportoláshoz és milyen funkciókat mérhetsz vele.
apple watch szíj

Avagy útmutató ahhoz, hogyan gyúrj a kockás hasizomra a kedvenc okosóráddal – mert az egészséges életmód fenntartásához szükséged van a sportra. És persze egy nagy adag tudatosságra is. Úgyhogy most megmutatjuk, hogyan használhatod az Apple Watch-od sportoláshoz és milyen funkciókat mérhetsz vele például futás közben.

Azt talán mondanunk sem kell, hogy a sportolás miért kellene, hogy elengedhetetlen részét képezze az életvitelünknek. Hiszen nemcsak szálkásítja az izmokat, feszesíti a feneket vagy formásra gyúrja a vádlidat, de többek között ahhoz is hozzájárul, hogy az ízületeid ne rozsdásodjanak be, a keringési rendszered bírja a strapát és persze a szívednek sem árt meg egy kis mozgás. A szép lassan leolvadó felesleges kilókról nem is beszélve.

Sportolni tehát jó – de hogyan lehet jól sportolni?

A válasz viszonylag egyszerű: úgy, ha az aktuális állapotod tükrében kitűzöl magad elé egy célt, amit fokozatosan, lépésről lépésre próbálsz meg elérni. Ha belegondolsz, az nem teljesen életszerű, hogy bármiféle előzetes felkészülés, a légzés helyes elsajátítása vagy egy átfogó állapotfelmérés nélkül rögtön egy maratonnak szeretnél neki ugrani.

Ráadásul, ha esetleg van rajtad néhány plusz kiló, akkor sem tanácsos rögtön olyan edzésformát választani, ami a kelleténél jobban megterheli a szívedet, illetve a térdízületeidet. Az emberi test ugyanis egy remekül megkomponált gépezet, amiben minden mindennel összefügg: éppen ezért fontos, hogy ismerd a határaidat, tudd, hogy mire vagy képes és ennek alapján előre megtervezd minden lépésedet, így az edzéseidet is.

Ehhez persze nem árt tudatosan nyomon követned a teljesítményedet sem, mert így látni fogod, hogy mennyit fejlődsz edzésről edzésre – ami remek motiváció lehet – és azt is, hogy a tested mennyire tudja tartani az iramot. Mondjuk az nem árt, ha ebben a hosszas folyamatban akad egy kitartó tettestársad, aki minden egyes lépésnél ott van veled és figyel rád, ráadásul nyilvántartja az eredményeidet, példának okáért egy lépésszámláló segítségével.

Így használd az Apple Watch-od sportoláshoz

Annak érdekében, hogy az Apple Watch pontos értékekkel tudjon dolgozni, első lépésként meg kell adnod néhány fontos információt. Ilyen például a nemed, az életkorod, a magasságod és a súlyod. Ezeket elviekben már az óra első beállítása során is be kellett állítanod, azonban van 1-2 olyan adat, ami időközben megváltozhatott. Ezek közé tartozik a súlyod, így érdemes időről időre javítani a megváltozott mutatókat.

Az adatok frissítéséhez nem kell mást tenned, mint:

  • belépni az iPhone-odon az Apple Watch alkalmazásba,
  • majd a Saját óra elemre koppintani,
  • ott az Egészség menüpontot kiválasztani,
  • az Egészségügyi profil menüpontba belépve, a Szerkesztés elemre koppintani,
  • majd a Magasság vagy Súly lehetőséget kiválasztva frissíteni kívánt értékeket.

Ha ezzel megvagy, érdemes eltölteni néhány percet az Edzés funkciók megjelenítésének testre szabásával is, hiszen biztos lesznek olyan adatok, amelyekre kíváncsibb vagy a többinél. Jó hírünk van, hiszen ezeket akár minden edzéstípusnál külön-külön beállíthatod. A lépések a következők:

  • a szokásos módon nyisd meg iPhone-on az Apple Watch alkalmazást,
  • koppints a Saját óra elemre,
  • utána válaszd ki az Edzést,
  • azon belül az Edzési nézet beállításra koppints,
  • itt figyelj, mert kétfelé ágazhat a történet: attól függően, hogy csak egy kifejezett edzéstípusra vagy általánosságban szeretnéd megadni a beállításokat, az Egy terület vagy a Több terület beállításra koppints.

Az egyes edzéstípusokra vonatkozó, az órád képernyőjén látni kívánt statisztikákat is meg tudod adni: ehhez az Edzés típusára kell koppintanod, majd azon belül a Szerkesztésnél tudod hozzáadni, illetve törölni a statisztikákat, valamint ezek megjelenítési sorrendjét módosítani.

A gyakorlatok végzése során érdemes elforgatni a Digital Crown-t, mert így olyan információk is képernyőre kerülnek, mint például a pulzus, a lépésszám vagy a futáshoz kapcsolódó megtett távolság.

Ezen hasznos funkciók mellett az Apple Watch az edzés közben is értékes információkat szolgáltat neked. A haladás nyomon követéséhez például csak fel kell emelned a csuklódat, és máris látni fogod az eltelt időt, az átlagos ritmust, a pulzusszámot, az elégetett kalóriákat, a megtett távolságot és ha beállítottál valamilyen célkitűzést, akkor az annak elérését ábrázoló gyűrűt is.

Emellett tudod szüneteltetni, majd folytatni az edzést és az általad kijelölt szegmensek részeredményeit is megnézheted, de akár még zenét is hallgathatsz sportolás közben.

Így vágj bele az Edzésbe az Apple Watch-on

Szerencsére nem nagy ördöngösség elindítani az Edzést az Apple Watch-on. Csupán annyit kell tenned, hogy megnyitod az Edzés alkalmazást az órádon és a Digital Crown-t ahhoz az edzéstípushoz forgatod, amit épp végezni szeretnél.

Annak érdekében, hogy kellőképpen motiváld magad a sportoláshoz, még külön célkitűzéseket is beállíthatsz, amiket egy-egy gyakorlat során el szeretnél érni. Megadhatod például, hogy hány kalóriát szeretnél elégetni az elliptikus tréner segítségével, de azt is, hogy mennyi ideig tartson a jóga edzésed.

Kültéri futáshoz például megadhatsz egy céltempót is, hogy mondjuk 5 km-t 25 perc alatt szeretnél teljesíteni. Ilyenkor az órád egészen addig méri az időt, amíg nem teljesíted a távot, majd annak végeztével jelzi, hogy a kívánt időn belül tudtál-e maradni, vagy esetleg túllépted azt.

Amennyiben élnél ezzel a motivációs eszközzel, először a három pontra kell koppintanod, ahol a célkitűzések közül kiválaszthatod a kalóriát, az időt és a távolságot is. Mindössze annyit kell tenned, hogy elforgatod a Digital Crown-t, illetve a +/- jelre kattintasz a beállításhoz. Persze cél nélkül is belevághatsz az edzésekbe, ilyenkor elegendő csupán a kiválasztott edzéstípusra koppintanod.

iWatch edzés

Milyen edzésekben segít az okosórád?

Azt kell mondjuk, hogy igencsak széles a paletta, amiről válogathatsz. Az Apple Watch Edzés funkcióját ugyanis használhatod futáshoz, gyalogláshoz, úszáshoz, jógához, lépcsőzőgéppel és kerekesszékkel végzendő gyakorlatokhoz, de kerékpározáshoz, elliptikus trénerrel végzett feladatokhoz, valamint sorozatban végzendő gyakorlatokhoz és túrázáshoz is.

Ha ez még mindig nem lenne elég, ezeken a típusokon belül is vannak még kategóriák. Például az Edzés alkalmazás a gyaloglás során meg tudja különböztetni a beltéri és a kültéri gyaloglást, hiszen nem mindegy, hogy a futópadon, vagy egy plázában gyalogolunk, vagy ha a hozzánk legközelebb eső parkban kezdtük el róni a köröket.

Egyébként abban az esetben, ha valamilyen kültéri edzésformát választottál, akkor az Apple Watch-od típusától függően – az Apple Watch Series 2-től fölfelé – a beépített GPS tartja nyilván, illetve mutatja meg az edzésösszesítéseknél a megtett útvonalat és a lerótt km-ek számát, valamint azt az időt, ami alatt teljesítetted a feladatod.

Akkor se ess kétségbe, ha esetleg az Apple Watch Series 2-nél régebbi típusú az órád, mert ilyen esetben az iPhone-od is jó szolgálatot tehet, ugyanis az abba beépített GPS-t is használhatod erre a célra.

Ugyanígy mérhető egyébként a többi kültéri tevékenység – például futás, kerékpározás során – a terep emelkedése is. Az Apple Watch Series 3-ban már van beépített magasságmérő, de ennél korábbi modellek esetében szintén az iPhone-od használata javasolt.

Ha az edzésről sem szeretnél elfeledkezni

Mindannyiunkkal előfordul, hogy időnként maga alá temet minket a munka és csak a nap végén jut eszünkbe, hogy hoppá, ma sportolnunk kellett volna. Vagy csak szimplán erőt vett rajtunk a lustaság és az edzésnél minden más alternatíva kellemesebb elfoglaltságnak tűnt számunkra.

Erre egyébként a tervezők is gondoltak, éppen ezért van még egyébként néhány olyan best practice a kedvenc Apple Watch-od tarsolyában, ami igencsak megkönnyítheti az okosórád sportolás közbeni használatát. Ezek egyike például az, hogy akár Edzésemlékeztetőket is beállíthatsz magadnak, így kerülve el azt a sajnálatos hibát, hogy kihagyod az úszásórádat. Vagy azt, hogy az aktuális gyakorlat teljesítése közben elfelejtsd elindítani az Edzés alkalmazásodat.

Ha úgy érzed, hogy neked sem árt az Edzésemlékeztető, így állíthatod be:

  • nyisd meg a Beállítások alkalmazást az Apple Watch-on,
  • ezután koppints egyet az Edzés lehetőségre,
  • majd a kívánalmaidnak megfelelően módosítsd az Emlékeztető az edzés elkezdéséről, valamint az Emlékeztető az edzés befejezéséről beállításokat.

Azért spórolj az energiával, amennyire csak lehet

Legalábbis akkor, ha nem szeretnéd túlságosan lemeríteni az Apple Watch-od. Ahhoz, hogy ne csak a testedet, de az órádat is „fitten” tartsd, a hosszabb futó vagy gyalogló edzések alatt a pulzusmérőt akár ki is kapcsolhatod.

Persze az sem árt meg, ha az Apple Watch Beállítások menüpontjába belépve megnyitod az Edzés menüpontot, azon belül pedig az energiatakarékos mód beállítást is bekapcsolod. Igaz, ilyenkor elképzelhető, hogy néhány statisztika – például a ledolgozott kalóriák száma – nem lesz a legpontosabb.

Kérdésed van az Apple Watch edzéslehetőségeivel kapcsolatban? Esetleg elakadtál a beállítás folyamataiban? Ne tartsd magadban a kérdéseidet: tedd fel nekünk őket kommentben!

Krizsán Csaba (Viljar)
Krizsán Csaba (Viljar)

Kövesd írásainkat a Viljar blogon, hogy értesülj a legfrissebb hírekről és újdonságokról.

Viljar Limited Edition
Apple Watch szíj

Különleges valódi bőr óraszíj Series 6 5 4 3 2 1 modellekhez. A feltűnő, mégsem harsány színekkel könnyen a társaság középpontjába kerülhetsz. Szerezd meg, amíg a készlet tart!